بررسی نگارگری مکتب قزوین در حوزه هنری

بررسی نگارگری مکتب قزوین در حوزه هنری
نشست تخصصی «بررسی نگارگری مکتب قزوین» با حضور؛ استادان، کارشناسان و هنرمندان در تالار حافظ برگزار شد.
چهارشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹
کد خبر :  ۳۹۴۰۹

به گزارش روابط عمومی ؛ در این نشست «استاد اردشیر مجرد تاکستانی»

(نگارگر) دامنه تاریخ هنر ایران را وسیع و گسترده برشمرد که هر محققی از زاویه نگاه خود بدان نگریسته است.

وی جاده ابریشم را درتبادلات فرهنگی بین ملت ها مهم و حیاتی دانسته گفت: کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته اند، نسبت به استعدادهای خود از فرهنگ های دیگر بهره گرفته  و به رشد و شکوفایی رسیده اند و این تاثیر پذیری تا جایی است که کشورهایی چون: ایران، هند، چین و حتی ژاپن دارای شاهنامه هستند.

در ادامه استاد احمد ابوطالبیان(کارشناس و مجموعه دار هنرهای سنتی) آثار بجای مانده از نگارگری مکتب قزوین را جزو گنجینه های گرانبهای هویتی ایران و قزوین برشمرده گفت: آنچه بعنوان تک برگ ها و تک چهره ها در مکتب اصفهان می بینیم، قدم های اولیه اش در مکتب قزوین برداشته شده است.

 وی دوران پایتختی قزوین و به دنبال آن حضور هنرمندان برجسته ایران در این منطقه و آثار تولید شده در آن دوره خاص را، جزو نقاط عطف تاریخ هنر و نقاشی ایران برشمرد.

استاد مجید فداییان(پژوهشگر هنرهای سنتی) نیز پیشینه هنر و نقاشی ایران را قدیمی و غنی دانسته گفت: فرهنگ و هنر ایرانی پس از ورود اسلام به اشکال جدید راه خود را باز و به حیاتش تداوم بخشید و هنرمندان با شروع مجدد و نگاهی جدید، امکان تسلسل نقاشی و هنرهای وابسته به آنها را فراهم کردند.

وی افزود: تا دوره قاجار، چیزی بعنوان نقاشی صرف نداریم و نقاشی ها بیشتر محدود به کتابها و بیان آثار ادبی هستند و درست به همین دلیل نقاشی به ماندگاری ادبیات فارسی کمک کرده و به تداوم حیات ملی یاری رساند.

گفتنی است: در پایان کیانوش معتقدی(پژوهشگر) به جمع بندی مباحث پرداخت. همچنین استادان نیز به پرسش های حاضران پاسخ دادند.

 

 

ارسال نظر