رئیس حوزه هنری استان قزوین:

بودجه حوزه هنری قزوین برای تولید آثار هنری کافی نیست

بودجه حوزه هنری قزوین برای تولید آثار هنری کافی نیست
مجموعه مدیریت استان کمک کرده تا بودجه ما افزایش پیدا کند اما همچنان بودجه ما با بودجه دستگاه‌های دیگر فاصله کیلومتری دارد.
شنبه ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
کد خبر :  ۱۶۲۱۴۶

رئیس حوزه هنری استان قزوین گفت: در خصوص بودجه حوزه هنری مجموعه مدیریت استان کمک کرده تا بودجه ما افزایش پیدا کند اما همچنان بودجه ما با بودجه دستگاه‌های دیگر فاصله کیلومتری دارد؛ بودجه حوزه هنری سال گذشته ۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که از این رقم ۷۰ درصد برای حقوق و دستمزد و ۳۰ درصد برای تولید آثار صرف شد اما این رقم نسبت به فعالیت‌های حوزه هنری رقم بسیار پایینی است و نیاز به افزایش بودجه داریم.

محمدرضا امامقلی در نشست خبری با اصحاب رسانه که ۱۷ تیرماه برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۸ اثر در حوزه شعر و داستان تولید کردیم و برای اولین بار دوره «جستارنویسی» در حوزه هنری برگزار شد، جستارنویسی یکی از قالب‌های جذاب و نو است که مخاطبین بسیاری را جذب کرده  حاصل برگزاری این دوره ۳ جستار بود.

وی افزود: از ۳ اثر جستارنویسی یک اثر با عنوان «معلم خصوصی» به نویسندگی گیتی باقری در نشر جام جم منتشر شده است و ۲ اثر دیگر هم در حال ارزیابی است که توسط یکی از نشرهای صاحب نام کشور منتشر شود؛ انتشار آثار جستارنویسی توسط انتشارات ملی مانند جام جم اتفاق مبارکی است که باید تداوم داشته باشد.

رئیس حوزه هنری استان قزوین با بیان اینکه قزوین پیشینه درخشانی در حوزه ادبیات داشته اما مدت زمانی است که مغفول واقع شده، گفت: در حوزه شعر کتاب «نفس‌های ماندگار»، «شب بود و ماه حوصله آمدن نداشت» و «در حنجره‌های سیمرغ» و ۲ مجموعه شعر و داستان «از سربازی بگو» را چاپ کردیم که این ۲ کتاب در حضور سربازان وظیفه قزوین رونمایی خواهد شد، همچنین مجموعه شعر طنز «گربه‌شور» توسط حوزه هنری قزوین منتشر شده است.

وی ادامه داد: در حوزه ادبیات پایداری ۱۵ اثر تولید کردیم که مهمترین آن کار روح‌الله شریفی تحت عنوان «روزهای پیامبری» و کتاب «در راه آبادانی» در خصوص شهید در عرصه راهیان پیشرفت است؛ همچنین کتاب «جنگ خوشنویس‌ها» که مربوط به خاطرات رزمنده خوشنویس احمد پیله‌چی است به چاپ رسیده است.

این مسئول افزود: در هنرهای تصویری فعالان مرکز رشد حوزه هنری قزوین در یک سال گذشته ۶ فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای تولید کردند که ۲ اثر به بخش ملی جشنواره ۱۰۰ و یک اثر دیگر به جشنواره دانش‌آموزی فیلم ۱۰۰ راه پیدا کرد.

وی تصریح کرد: یک مستند کوتاه و ۴ اثر مستند نیمه بلند نیز تولید کردیم؛ مستند «مورفین» که در خصوص موضوع رتبه‌بلندی فرهنگیان بود مورد استقبال قرار گرفت و سازمان اداره استخدامی کشور از حوزه هنری برای مشارکت دعوت کرد و هم اکنون حوزه هنری در حال تولید مستندی در خصوص دیوان سالاری و بروکراسی با همکاری سازمان استخدامی است.

امامقلی ادامه داد: از مستند «سنگ آجر» هنوز رونمایی نشده است این مستند درباره مدیریت شهری و مقایسه‌ای بین شهر قزوین و روم است که بخشی از این مستند در ایتالیا و بخشی دیگر در قزوین فیلمبرداری شده است؛ مستند دیگری درباره موضوع «مهاجرت» در دست تدوین است و از مستند «منفی ۱۴» بهار سال جاری رونمایی شد که این مستند درباره کودکان کار بود و مورد استقبال قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در حوزه هنرهای تجسمی سال گذشته ۱۷ نمایشگاه برگزار کردیم و نگارخانه مهر حوزه هنری بدون شک پرکارترین نگارخانه استان قزوین است. در حوزه موسیقی یک اثر خیلی ویژه تولید کرده‌ایم که این اثر «سوئیت سمفونی قزوین» است و امیدواریم بتوانیم پس از ایام محرم و صفر از این اثر رونمایی کنیم.

رئیس حوزه هنری استان قزوین گفت: مهمترین چالش ما نداشتن سالن است ما اثر سوئیت سمفونی تولید کرده‌ایم اما سالنی برای رونمایی نداریم و مجبور هستیم برای رونمایی از سالن وحدت استفاده کنیم؛ یکی دیگر از معضلات نبود ویترین مناسب برای ارائه محصولات حوزه هنری در قزوین است که در این خصوص نیاز به حمایت داریم و لازم است مسئولین استانی کمک کنند تا بتوانیم فروشگاهی تأسیس کنیم.

وی ادامه داد: قصد داریم که در طبقه همکف ساختمان امیرکبیر (عمارت هنر) فروشگاه دائمی کتاب و محصولات حوزه هنری راه‌اندازی کنیم که امیدواریم این اتفاق رقم بخورد.

امامقلی در پایان عنوان کرد: در خصوص بودجه حوزه هنری مجموعه مدیریت استان کمک کرده تا بودجه ما افزایش پیدا کند اما همچنان بودجه ما با بودجه دستگاه‌های دیگر فاصله کیلومتری دارد؛ بودجه حوزه هنری سال گذشته ۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که از این رقم ۷۰ درصد برای حقوق و دستمزد و ۳۰ درصد برای تولید آثار صرف شد اما این رقم نسبت به فعالیت‌های حوزه هنری رقم بسیار پایینی است و نیاز به افزایش بودجه داریم.

 

ارسال نظر